söndag 10 mars 2013

En kortis till Paris

Så härligt att få känna varmare väder även om det bara var för en kort sväng. Lite regn fick jag också men vad gjorde det när jag kunde sitta ute och äta min lunch!

Jag hade strikt schema och hann med en hel del.

Bl a

Åkt en massa Metro framåt tillbaka. Paris Metro är busenkel och oslagbar när man vill ta sig fram snabbt mellan stadsdelarna. Var alltid redo med metrokartan och ta reda på linjens nummer samt slutstation.


Besökt härliga och omtalade Merci


Varit en sväng i charmiga Maraiskvarteren där jag hittade en saluhall.


Och på utsidan en härlig marknad där jag köpte några gamla svart-vita vykort med några sköna donnor från början av 1900-talet. Där kunde jag gått längre och tittat närmare på alla bord.


Tog en sväng på Rue Saint Honoré. Många härliga butiker bl a omtalade Colette. PÅ en uteservering blev det en Quiche Lorraine och ett glas vin till lunch.


Vidare till butiken La Droguerie som jag läst om på Mokkasins blogg. En helt fantastisk butik som jag kunde varit i hur länge som helst. På något underligt vis fick jag hjälp snabbt och köpte några band till armband. Varför köpte jag inte mer!!!


En tur med Metron upp till Boulevard Haussmann där de stora varuhusen ligger. Ett besök på La Daurée för inköp av en svindyr burk med macaroons samt ett dyrt inköp på Zadig och Voltaire. 



Såg en butik ganska tidigt på dagen med en blus jag inte kunde glömma. På Printemps slog jag till. Vafasen! Några påsar vill man ju ha med sig hem : )


Avslutade dagen med en crepes med Nutella och banan.


Sedan var det dags att ta tåget till flygplatsen!

Helgen har varit lugn kan jag säga efter dessa intensiva men härliga dagar!

5 kommentarer:

I will not keep calm and you can fuck off sa...

Å, du verkar ha hunnit massor ju! Härligt att komma iväg sådär, även om det är en kortis :)

hallinbloggar sa...

Keep Calm: Ja, det var så härligt och få en liten tur! Jag hade planerat noga och visste exakt vart jag skulle. De "vanliga" sevärdheterna fick vänta denna gång!

Emsan sa...

Nu blev JAG riktigt sugen på en tripp till Paris! Hmm, måste nog surfa på flyg i april...

Librarybeth sa...

Mmmm, tack för den fina resumén, Paris ligger mig alltid nära om hjärtat!

hallinbloggar sa...

Emsan: Jamen ni kanske ska ta bussen : ) KRAM!

Libraybeth: Ja, det är alltid mysigt att komma dit även om det bara är för ett par dagar och knappt det!