måndag 18 mars 2013

En Norge-helg

Det var både födelsedagskalas och dop som hanns med under en helg i Norge. Fast de skrattar när vi säger dop. Dop är dop (alltså dopningsmedel) och dop i Norge heter dåp.

Vi är ganska sockerstinna kan jag säga. För är det något man är bra på i Norge så är det kakor. Jisses. På dopet bjöds det på inte mindre än nio olika kakor (eller tårtor). Även födelsedagskalaset avslutades med flera olika tårtor.

På vägen hem stannade vi på Rasta (mer om det sen) för att äta. Jag avslutade med en godispåse...! Köper väldigt sällan godis och vet egentligen inte varför. När jag kom hem kunde jag verkligen känna hur hög jag var på socker. Hjärtat slog och jag var alldeles skakig. Skönt på ett sätt att kroppen reagerar efter för mycket socker. Men nu blir det andra bullar. För visst är det så när man ätit socker under några dagar att man väldigt lätt bygger upp ett beroende?! Och det ska brytas!

Jo, det där Rasta var ett riktigt skitställe. Ö var väldigt skeptisk men valen är ju inte så många efter E6:an. När vi kommit hem och skulle lägga oss var det som att trycka på en knapp. Sönerna började båda att bli magsjuka vid exakt samma tidpunkt. Sedan har det mått dåligt hela natten. De valde samma sorts mat och jag och Ö åt något annat.

En matförgiftning var ju inte riktigt vad de de behövde. Lilla sonen går på Chalmers och hade presentation och indelning av grupparbetet som ska pågå resten av terminen. Nu fick han se att han hamnat i en grupp som där han inte ville hamna. Aja, ibland kan det nog bli bra även om det inte är som man tänkt sig!

Annars var Norge väldigt trevligt : )

Hoppas ni har det bra i det kalla vädret. Jag sa ju att mars är en lurig månad....! Men till påsken ska det väl bli fint va? Va??


4 kommentarer:

tina sa...

Fy rackarns, matförgiftning är inte kul :/ Är ju tack och lov en som oftast är skonad från magsjukor och förkylningar mm men blev just matförgiftad på skolbespisiningen på gymnasiet en gång och huuuja, usch så jag mådde gris.

Och häruppe har vi soliga dagar men nätter med många minusgrader - jag hoppas verkligen våren kommer snart så man får bara vägar och grusknaster under skorna :)

Ha en fin vecka!

Hälsningar tina

hallinbloggar sa...

tina: Usch nej, det gick ganska fort över som tur var!

Ja, visst längtar man efter våren! Så mycket!!!!

Samma till dig!

Librarybeth sa...

Uj. Matförgiftad har jag blivit en gång i livet. Shit då var jag sjuuuuk. (Café i Alingsås förresten)
Bra att Norgehelgen annars var fin om något sockrad då ;D

hallinbloggar sa...

Librarytbeth: Usch ja, inget vidare alls men de är ju unga och återhämtar sig fort som tur är : )