onsdag 29 januari 2014

Sänkt skatt

Visst märkte jag att det blev några 100-lappar extra den här månaden. Åsikterna går isär, sänkt skatt eller behåll och lägg pengarna på skola, sjukvård, äldrevård och där det behövs. Men så undrar jag. Om vi får mer pengar. Handlar vi mer? Allt vi handlar betalar vi ju skatt på som också kommer staten tillgodo. Om vi handlar mer så behövs personal i butiker som alltså skapar jobb.

Hm, vad är rätt här egentligen?

Är tyvärr väldigt lite insatt och intresserad av politik och har ångest varje gång jag ska rösta men den här frågan förbryllar mig.

Det är första och sista gången den här typen av inlägg kommer att dyka upp i min annars så lättsamma blogg : ) Men just det är har jag faktiskt funderat på. Alltså att det är lätt att tycka men sedan ta det en vända till och fundera.

2 kommentarer:

Librarybeth sa...

Ja, det är kluvet det där. Visst är det najs med lite mer i plånboken men någonstans känns det så galet. Jag vill ju att vi ska ha en BRA skola och VÅRD.

hallinbloggar sa...

Librarybeth: Ja, jag har funderat en hel del på det här och vad som ger mest pengar i slutändan. Just nu är det sorgligt på väldigt många ställen!