lördag 22 februari 2014

Drömmar

Hur är det med er? Drömmer ni mycket?

Jag har "filmvisning" nästan varje natt och undrar verkligen vad allting kommer från. I natt hade jag ett extra sommarjobb i en härlig sommarkuststad i en familjs stora villa. Allt är väldigt tydlig med detaljer i villan. Dottern skulle vara hemma men hade otroligt svårt att släppa sin mamma som hon stod väldigt nära. Dottern var nog 20 år och jag tyckte det var löjligt hur de höll på när de skulle ta farväl. Jag har alltid varit självständig. Dottern följde med mig till stan och fick bo hos mig när jag jobbade där så huset blev nog aldrig omskött.

När vi tog bussen tillbaka kom familjen hund och mötte oss och följde oss till huset. Jag undrade naturligtvis var Klara var och sa till dem att en tax kan man inte släppa lös. Då fiskade han upp ett kycklingben i fickan och sa att Klara hade satt benet i halsen och att de fick åka till veterinären och avliva henne. Jag blev förstås vansinnig. Ungefär så mycket kommer jag ihåg.

Försökte analysera vad allt kommer ifrån och kan inte komma på en endaste sak.

Vad tror ni drömmar kommer från?

7 kommentarer:

IngelaMolly sa...

Bearbetning av allt brus som hjärnan försöker sortera och tecken på en livlig fantasi;)

Fliselin sa...

Drömmar är galna och märkliga! Jag är inne i en period då jag drömmer mycket. Underliga historier, mer eller mindre begripliga. Jag tycker att det är fascinerande!

Peace in mind sa...

Läskigt detta som kommer upp utanför vår kontroll. Och med våra hundar mixtrar man inte med ostraffat! Kram, och du; så mycket beröm jag fick ikväll för armbandet...måste nog lägga in en beställning till svägerskan också.

Katarina sa...

Jag tror att drömmar är ett galet sammelsurium av allt man gjort, tänkt, sett och hört under dagen.

Iallafall brukar det vara så för mig, att hur galet det än verkar så kan jag hitta stommen till drömmen i det jag varit med om under dagen.

hallinbloggar sa...

IngelaMolly: Jo, när man analyserar och tänker ett varv till så kan man, om man har lite fantasi, se att det är glimtar av det som hänt! Skärgårdshuset får jag inte ihop annat än att jag när en dröm om detta!!

Fliselin: Det är oerhört fascinerande. Men ibland när det blir lite otäckt vill jag inte vara med!

PIM: Är väl lite extra omhuldande just nu när jag är borta så mycket och Klara saknar mig så uppenbart! Aahh, så roligt Anna! Km inte säga hur glad jag är att få skicka iväg armbanden och veta att fina människor bär det som jag knåpat ihop!

Katarina: Jomen det är ju så och det är ju egentligen en ganska rolig del av det att hitta kopplingen.

Librarybeth sa...

Tror också att drömmar bearbetar intryck men också sånt man går och lagrar på. Man drömmer ju läskigt ibland fast man haft en helt fridfull dag före sömnen. Sedan är det ju inte mkt man kommer ihåg när man vaknar, ibland ingenting. Analyserar gör jag sällan eller aldrig, det mesta är nog hjärnbrus men det hindrar ju inte att man (jag) verkligen undrar var fasen jag får allt ifrån ibland :D

Frksötsur sa...

Det är så häftigt med detaljerade drömmar! Jag kan ändå inte sluta tänka på vad sjutton vissa starka drömmar betyder. Det känns liksom in i märgen att jag kanske borde lära mig något av dem, mitt undermedvetna som kommer upp till ytan liksom. Ja eller så är det bara hjärnbrus. Jag kommer ihåg när jag var gravid. Varje natt drömde jag om olika människor jag hade träffat i mitt liv. Jag hann träffa flera tusentals människor från mitt förflutna, från när jag var litet barn, vissa som jag kommer ihåg i verkliga livet och vissa som jag glömt bort. Det kändes så starkt och jag har aldrig drömt sådana drömmar varken innan eller efter.