måndag 12 november 2012

Böcker, böcker, här var det böcker!

Förr när jag var en mer frekvent (privat)bloggare så brukade jag ofta skriva om böcker. Jag slukar fullkomligt böcker och läser minst en bok i veckan.

Jag gillar de flesta böcker men märker att jag i stort sett aldrig läser deckare. Det är samma med film förresten, märker hur jag mer och mer undviker filmer när man har ihjäl varandra.

Annars gillar jag att varva böcker. Lite mer kärvare ena veckan och en lättläst nästa.

Just nu är dessa titlar aktuella:Efter att ha besökt Auschwitz förra året har jag läst flera böcker om det alltid lika aktuella ämnet. Ett kort uppehåll på vägen till Auschwitz av Göran Rosenberg önskar jag att läsa. Han skriver om sin pappa som överlever men som inte mäktar med att vara överlevande.

Hemligheten av Philippe Grimbert är ännu en bok på samma ämne som jag läst. Boken handlar om Phipille som växer upp i efterkrigstidens Paris. Han är ett sjukligt barn som inte motsvarar sina atletiska föräldrars förhoppningar och uppfinner en låtsasbror. Snart visar sig väl fördolda hemligheter rörande ett svek som utspelade sig under förintelsen.

Trilogin, Hungerspelen, har legat ett tag och väntat. Dock inte den här tjocka med alla tre på 950 sidor. Gillar pocket som är lätt att ligga i sängen och läsa. Har sett filmen och är bra sugen att börja. Filmen var fruktansvärd och jag har hört att böckerna ska vara ännu värre. Frågan är om jag vågar...!

Släktfeber av Sara Paborn var en liten lättläst pocket som säkert inte kommer gå till historien som ett större litterärt verk. Men den var oerhört välskriven och småtrevlig med väldigt bra beskrivningar.

Torka aldrig tårar utan handskar behöver väl knappast någon presentation. Vi har väl alla sett TV-serien, berörts och torkat egna tårar? Har ännu inte läst boken och kommer eventuellt att vänta tills alla tre böckerna finns ute för att läsa i ett streck. Vilka viktiga böcker Jonas Gardell skrivit. Alla borde läsa!!

Jag läste Josefine Sundströms debutroman Vinteräpplen och gillade mycket. Nu har hon gett ut en ny bok, Boel och Oscar som ärt nyblivna grannar. Den ene är en 90-årig före detta arkitekt och den andra en blond 30-årig före detta gallerist. Båda bär på en ouppklarad skuld, sorg och ilska hur livet blivit. Detta blir upptakten til en oväntad vänskap.



3 kommentarer:

Librarybeth sa...

Sundström står på min lista också, liksom Gardell och Grimbert. En del titlar är bra att "spara" till bokcirkeln - där har vi iofs en rätt lång väntarlista nu.... Ack, ja tiden räcker liksom inte till!

I will not keep calm and you can fuck off sa...

Du får recensera sen :)
Det är bra att få tips.

hallinbloggar sa...

Libraybeth: Den där listan blir bara längre och längre av alla böcker man vill läsa. Men jag håller med, tiden räcker ju inte till!!!

I will not...: Välkommen hit!! Japp, det ska jag göra. Var superduktig på det förr. Men tyvärr har jag försummat den här bloggen!