torsdag 22 november 2012

Smarrig lax!

Vet inte hur det är med er men hemma hos oss äter vi mycket lax. Vår Hemköpsbutik har trots sin litenhet en stor manuell disk där de även säljer färsk fisk. Ofta har de lax till extrapris och jag brukar köpa rejält. Har man en gång börjat äta färsk lax är det svårt att byta ut denna mot den djupfrysta.

Häromveckan fick jag ett smarrigt recept med asiatisk touch som vi provade. Bilden gör verkligen inte laxen rättvis. Den var helt fantastiskt god och jag mmmm-ade mig igenom hela middagen.



Asiatiska laxpaket
4 bitar lax
Pak Soi (jag använde det vita på kinakål)
Riven ingefära
3 vitlöksklyftor
1 chilipeppar
Soja, kinesisk av bra kvalité
Smör
Salt & peppar

Lägg en bit lax på ett avrivet foliepapper. Pressa vitlöksklyftor, hacka chilin, riv ingefäran och blanda ihop. Bred på laxbitarna. Skär kålen i strimlor och lägg ovanpå laxen. Lägg på en klick smör och salta och peppra. häll till sist på ganska rejält med soja och vik ihop paketet. Ugn, 200 grader cirka 20 minuter. Servera ris till. Så enkelt och oslagbart gott!!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Maggie!

Tack för middagstipset, den ska jag göra på lördag. tror du att det blir gott med nudlar till ?
Kram
Asperö-Ann

hallinbloggar sa...

Ann: Jag hoppas det blev lika gott som det blev hos oss! KRAM